dinsdag 14 december 2010

Vanille-Citroen taartjes

Dit weekend maakte ik weer eens wat nieuws: vanille-citroentaartjes.
Het recept haalde ik uit het blad boodschappen van november dit jaar.
Het was makkelijk en vooral snel te maken. Dat laatste was een voorwaarde want ik zat in de nachtdienst dit weekend. Dus zulk soort dingen moeten in de avonduren gebeuren!

Dit heb je nodig:

1 opengesneden vanille stokje of 1 zakje vanillesuiker
5 eidooiers
1 theelepel maïzena
200 ml slagroom
25 gram kristalsuiker
fijn geraspte schil van een halve citroen
4 plakjes diepvries bladerdeeg, ontdooid
bloem
poedersuiker

4 kleine taartvormpjes van 10 cm doorsnede
Heb je die niet kun je ook bakjes van alluminium folie maken, het is wel even prutsen...

Zo maak je het:

Vet de vormpjes licht in.
Oven voorverwarmen op 200 Graden.

Schraap het merg uit het vanillestokje en meng het door de eidooiers.
Roer de maïzena door 2 eetlepels slagroom
Voeg de rest van de slagroom, de suiker en het citroenrasp aan het dooiermengsel toe.
Roer de aangelengde maïzena erdoor en verwarm dit alles zachtjes zonder te koken tot het een dikke vla/ cremé wordt.

Rol de bladerdeeglapjes iets uit op wat bloem en leg ze in de vorm. 
Vul ze bijna tot aan de rand met de vanille-citroen cremé.

Bak ze in het midden van de oven tot het bladerdeeg en de cremé bruin begint te verkleuren.
Laat ze even afkoelen en haal ze dan meteen uit de vormpjes.
Als ze helemaal zijn afgekoeld bestrooien met poedersuiker en direct opeten :-)

In het recept stond dat je de taartjes 10-11 minuten moet bakken, maar dit bleek bij mij te kort te zijn. Ik heb ze zeker een half uur in de oven gehad, die ik ook nog 10 minuten op 220 graden heb gezet. Het is dus even uitproberen en in de gaten houden.

Ze waren erg lekker in elk geval!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten