zaterdag 27 november 2010

Zeepjes voor een zeepketting 2

Deze week heb ik een nieuw 'recept' uitgeprobeerd om zelf kleine zeepjes voor een zeepketting te maken.
Ik zocht een manier om meer water te kunnen toevoegen zodat je een gladdere substantie hebt.

Daarom heb ik er gelatine blaadjes aan toegevoegd...
Dit is wat ik precies gedaan heb:

4 gelatine blaadjes 10 minuten geweekt in koud water.
40 gram geraspte zeep in een kommetje.
Gelatine blaadjes uitgeknepen en opgelost in 50 ml kokend heet water.
Even goed roeren.
Dit bij de geraspte zeep en au bain marie 10 minuten verwarmen.
Ik had toen een heel mooi glad, vla-achtig geheel.
Daardoor werd het meteen al veel gladder bij het vullen van de vormpjes.
De vormpjes heb ik nu op bakpapier gelegd, zodat ze minder vastplakken.

Dit een nachtje laten drogen en dan een half uurtje de diepvries in.
Even (2 á 3 seconden) in heet water dopen (op een schuimspaan) en de zeepjes glijden probleemloos uit de vorm!

Dit nog een paar dagen laten drogen, elke dag even omdraaien.
3 Dagen geleden heb ik dit gedaan en vandaag deze zeepketting ermee gemaakt:
Het bovenste zeepje is trouwens een van mijn eerste experiment. Die is als enige goed gedroogd.






De zeepketting hangt inmiddels in het toilet. Deze ruikt al heerlijk naar de zeep!
De zilveren kraaltjes en het roosje zijn van action en de rest van de lintjes, en het hartje had ik nog.
Ik ga vast nog meer doen met zeepjes, dit is echt leuk om te doen! Ook om een kadotje mee te versieren...

2 opmerkingen:

  1. Hoi Karlina,

    Je zeepketting ziet er al heel mooi uit zo! Ik ben wel benieuwd naar de detailfoto!!

    Dat werkt idd niet, om foto's te maken met lamplicht, vreemde rare kleuren en heel veel schaduw krijg je dan!!

    Fijne zondag, groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej Karlina,

    Ik heb de bloemetjes gehaakt uit het boek Eline's Huis. Daar staat ok een vlinder bij, maar dat lukt me tot nu toe niet.Heb jij nooit gehaakt?

    Ik dacht dat iedereen wel begreep dat je die 36 jaar om moest draaien.....schijnbaar niet!! Ik zal het in m'n volgende logje maar ophelderen.Ik had de meeste bloggers slimmer gedacht, ik heb al zo vaak verteld dat ik volwassen kinderen en al kleinkinderen heb.En volgens mij heb je dat toch niet als je 36 bent!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen