zaterdag 24 juli 2010

Welkom

Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn weblog.
Op dit moment ben ik nog druk bezig mijn weblog verder vorm te geven en in te vullen.
Omdat ik zoveel dingen leuk vindt zal deze weblog over diverse onderwerpen gaan.
Ik heb het blog al een jaar geleden opgezet maar kwam er toen niet echt uit. Ik ben mij er laatst weer in gaan verdiepen en nu gaat het beter.
Ik ben zelf vandaag een frambozenkwarktaart aan het maken.
Dit is het recept:

Basis Kwarktaart naturel
Ingrediënten

500 gram (magere) kwark
250 ml slagroom
200 ml melk
120 gram harde biscuitjes
120 gram harde boter
50 gram kristalsuiker
10 blaadjes gelatine
2 zakjes vanillesuiker
Springvorm van 24 cm.
Bekleed de springvorm met bakpapier.
Dit kun je heel makkelijk doen door een stuk bakpapier op de bodem te leggen en de springvorm hierop vast te klemmen.
Voor de zijkant knip je een reep papier die lang genoeg is om de rand mee te bedekken. De zijkant vet je in met wat boter en je 'plakt' de reep bakpapier er zo tegenaan.
Je hoeft natuurlijk niet 1 lange reep te knippen, ik gebruik meestal 2 repen papier.

Bereidingswijze
1. Verkruimel de biscuitjes in een keukenmachine.
2. Smelt de boter in een pannetje en doe hier de verkruimelde biscuitjes en een zakje vanillesuiker bij.
3.Roer dit even door en druk dit aan op de bodem van de springvorm en zet de springvorm ongeveer 10 minuten in de koelkast om de bodem hard te laten worden.
4. Vul een bakje met water en leg hier de gelatine blaadjes in, zo dat ze ruim onder water liggen.
5. Klop intussen de slagroom stijf met het andere zakje vanillesuiker en doe de kwark erbij.
6. Verwarm de melk tot net voor het kookpunt en los hierin de gelatine en suiker op.
Laat het even afkoelen.
7. Schenk de melk rustig al roerend door het slagroom-kwark mengsel.
8. Haal de springvorm uit de koelkast en vul het met de kwark.
9. Laat minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.
10. Je kunt de taart heel goed zo eten, eventueel garneren met wat toefjes slagroom en wat vruchten.
11. Ook kun je er een blikje aardbeien of kersen vlaaivulling door het kwark mengel scheppen, of fruit naar keuze. Ik heb vandaag frambozen gedaan.
Lekker maar het was wel wat flauw. Ik had er misschien meer moeten gebruiken...?

Je kunt hiervoor ook een zachte bodem maken:

Ingrediënten100 gram margarine
125 gram kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
1 snufje zout
2 eieren
1 theelepel bakpoeder
100 gram patentbloem
Springvorm van 24 cm.

Bereidingswijze1. Laat de margarine zacht worden in de magnetron, ongeveer 1 minuut op 100 watt is bij mij voldoende.
2. Doe de margarine, suiker, 1 zakje vanillesuiker, zout en eieren in een beslagkom.
Klop dit dikschuimig.
3. Meng de bloem en de bakpoeder en zeef dit in de beslagkom en roer dit er doorheen.
4. Doe het beslag in de springvorm en bak het 20 minuten in een voorverwarmde oven.
Electrische oven: 200 C, hete lucht 180 C.
5. Stort de bodem na het bakken op een rooster om af te koelen.
Laat de bodem volledig afkoelen voor je het kwark mengsel er op doet!

1 opmerking: